آیا خوردن ماهی در هر روز اشکالی ندارد؟

۱ شهریور ۱۴۰۱

آمار بازدید : 2830

ماهی گوشت سفید است که یکی از سالم ترین غذاهاست.

گوشت ماهی لطیف و لذیذ و سرشار از مواد مغذی است و هیچ عارضه ای ندارد. ماهی را می توان هر روز خورد.

در مقایسه با گوشت قرمز مانند گوشت گاو، خوک و بره، ماهی کالری و چربی اشباع کمی دارد، بنابراین خوردن ماهی شما را چاق نمی کند.

بیشتر ماهی ها دارای پروتئین بالایی هستند، حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد. پروتئین ماهی یک پروتئین باکیفیت با میزان جذب تا ۹۶ درصد است که یک منبع تغذیه عالی برای بدن انسان است.

مهمتر از همه، ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که نوعی اسید چرب غیراشباع است.

در طول سال ها، مطالعات متعدد نشان داده است که اسیدهای چرب امگا ۳ اثرات آشکاری در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی و عروقی مغز دارند.

علاوه بر این، ماهی حاوی ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز، سلنیوم، روی، آهن و پتاسیم است.

 

 

سوالات متداول:

۱-سالم ترین ماهی برای خوردن چیست؟

ماهی سالمون به دلیل داشتن چربی‌های امگا ۳ سالم و ویتامین D پیشرو است. در همین حال، اگر به دنبال پروتئین بیشتر و کالری کمتر در هر وعده باشید، ماهی تن برنده است.
۲-آیا ماهی سالم تر از مرغ است؟
در حالی که هر دو منبع عالی پروتئین هستند و به مواد مغذی شما اضافه می‌کنند، فواید ماهی کمی بیشتر از مرغ است ، به خصوص وقتی صحبت از محتوای امگا ۳ در آن می‌شود.
۳-ناسالم ترین ماهی برای خوردن چیست؟

بدترین:  ماهی خال مخالی یا ماهی اسقومری  King Mackerel

ماهی خال مخالی – به ویژه آنهایی که در اقیانوس آرام صید می شوند – دارای جیوه بالایی هستند. پزشکان می گویند کودکان خردسال و زنان باردار یا شیرده باید به طور کامل از آنها دوری کنند.

۴-آیا ماهی می تواند شما را چاق کند؟
در حالی که اسیدهای چرب امگا ۳ فواید زیادی دارند، اما کالری بالایی نیز دارند. اگر در خوردن این ماهی ها زیاده روی کنید چاق خواهید شد. همچنین، خوردن بیش از حد برخی از انواع ماهی می تواند خطرات دیگری را به همراه داشته باشد.

۵-ماهی یا استیک  کدام سالم تر است؟

ماهی دارای چربی های سالم بیشتری نسبت به گوشت است. هم ماهی و هم گوشت، تغذیه سالمی را ارائه می دهند، اما هر دو اخطارهای بهداشتی نیز دارند. گوشت و ماهی همراه با مرغ بهترین منابع پروتئین و آهن هستند. هر دو جایگاهی در رژیم غذایی سالم دارند، اما کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش ماهی ممکن است سلامت شما را بهبود بخشد.
۶-کدام ماهی بیشترین پروتئین را دارد؟
ماهی تن تازه با ۳۰.۷ گرم پروتئین، بیشترین پروتئین را از نظر وزن دارد و در صدر فهرست ماهی‌های تجاری با پروتئین بالا قرار دارد. این مقدار پروتئین موجود در یک وعده ۱۰۰ گرم ماهی تن تازه را نشان می دهد و تغذیه برای کنسرو ماهی تن می تواند کمی متفاوت باشد.
۷-چگونه جیوه را از ماهی جدا کنیم؟
یک تکنیک مقرون به صرفه برای کاهش قابل توجه محتوای جیوه کل، استخراج برش های ماهی در دمای اتاق با محلول سیستئین هیدروکلراید۰.۵ % و سپس شستشو با محلول بی کربنات سدیم انجام می شود.
۸-آیا ماهی چربی های شکم را می سوزاند؟
روغن ماهی می تواند راه حل برای مبارزه با چربی شکم باشد. طبق تحقیقات دانشگاه کیوتو، روغن ماهی به چربی سوزی سریعتر از تمام قرص های چربی سوز کمک می کند که می تواند منجر به کاهش وزن مؤثر در افراد دارای اضافه وزن یا چاق در دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی شود.
۹-چرا ماهی سالم تر از گوشت است؟
ماهی یک ماده غذایی با پروتئین بالا و کم چرب است که طیف وسیعی از فواید سلامتی را به همراه دارد. به ویژه ماهی های گوشت سفید نسبت به سایر منابع پروتئین حیوانی چربی کمتری دارند و ماهی های روغنی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ یا چربی های “خوب” هستند.
۱۰-کدام قسمت ماهی مغذی تر است؟
پوست ماهی بخش خوشمزه و مغذی ماهی است. سرشار از همان مواد مغذی موجود در گوشت ماهی است و مصرف ماهی با پوست کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی در طول فرآیند پخت از بین نمی‌روند. مواد مغذی موجود در ماهی دارای طیف گسترده ای از فواید، از جمله سلامت قلب و پوست است.
۱۱-چه غذاهایی را نباید با ماهی خورد؟
شیر، دوغ، عسل، ماش سیاه و غلات جوانه زده را نباید با ماهی خورد.
۱۲-آیا ماهی منجمد سالم است؟
ماهی منجمد نسبت به ماهی تازه سالم تر است.
بسیاری از مردم نگران هستند که ماهی در هنگام انجماد فواید خود را از دست می دهد، اما در واقع ارزش غذایی مشابه ماهی تازه دارد—هیچ ارزش غذایی با منجمد شدن ماهی از بین نمی رود.
۱۳-چرا نباید بعد از خوردن ماهی شیر بخوریم؟

برخی از فولکلور احمقانه و خرافات مسخره. بیان میکنند که نباید بعد از خوردن ماهی شیر خورد، غذا هیچ خاصیت جادویی ندارد، شما می توانید هر چه می خواهید، در هر زمان و در هر ترکیبی که می خواهید بخورید.

غذا هم دارو نیست، بعضی غذاها برای شما بهتر از بقیه غذاها هستند اما غذا دارو نیست. دارو از دکتر می آید.

تمام فولکلور و خرافات احمقانه را فراموش کنید.

 وقتی یکی به شما می گوید که این ترکیب بد است، به آنها بگویید که دلیلش چیست؟ نه پیروی کورکورانه از خرافات احمقانه. مانند جمله خرافاتی مشهور که می گویند: خوردن عسل و خربزه باعث مرگ می شود…

لذا ماهی و شیر نباید با هم مصرف شوند یک باور قدیمی است. هیچ مدرک علمی برای این وجود ندارد.