صادرات و واردات شکر

۱۱ مرداد ۱۴۰۲

آمار بازدید : 206

گروه صنعتی گوهر تجارت بزرگترین صادرکننده و واردکننده شکر در خاورمیانه

۰۹۱۲,۰۹۸,۴۰۶۰ تلفن

 

اعتقاد بر این است که نیشکر در ابتدا به عنوان یک خوراک برای حیوانات استفاده می‌شد. حدود ۲,۵۰۰ سال پیش بود که شکر تصفیه شده برای اولین بار در هند تولید شد.

از آن زمان، ذائقه ما برای مواد شیرین و کالری خالی آن باعث شده است که شکر بعد از غلات و برنج به یکی از ارزشمندترین محصولات در جهان تبدیل شود.

طبق گزارش سازمان بین المللی شکر (ISO) تولید جهانی در سال ۲۰۲۱ با ۴.۱۶۴ میلیون تن کاهش به ۱۶۵.۱۶۷ میلیون تن رسید که سومین سال کاهش بود.

محصولات اخیر تحت تأثیر آب و هوای بد قرار گرفته اند و هند در حال حاضر پیش بینی می کند که باران های ضعیف امسال بار دیگر محصول را کاهش می دهد.

یکی از کشاورزان منطقه سولاپور در ماهاراشترا هند به رویترز گفت که آنها سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی در ژوئن-ژوئیه سقوط کردند و همین الگوی آب و هوا در سال جاری نیز مشهود است.

ماهاراشترا که انتظار می رفت در سال بازاریابی ۲۰۲۲-۲۰۲۳، ۱۳.۸ میلیون تن شکر تولید کند، تنها ۱۰.۵ میلیون تن شکر تولید کرد.

نیشکر یا چغندر

کمبود باران در نیمکره شمالی مشکل کمتری دارد، زیرا تولید شکر یک امر شمالی- جنوبی است.

شکر یا از نیشکر (که ۸۰ درصد کل تولید شکر را تشکیل می دهد) یا چغندرقند (که ۲۰ درصد باقیمانده را تشکیل می دهد) به دست می آید. نیشکر عمدتاً یک محصول نیمکره جنوبی است، در حالی که چغندر بیشتر در شمال کشت می شود.

اتحادیه اروپا با حدود ۵۰ درصد از کل شکر، پیشروترین تولیدکننده شکر چغندر در جهان است. رقابتی ترین کشورهای تولید کننده عبارتند از فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک و لهستان. اتحادیه اروپا همچنین دارای یک صنعت پالایشی مهم است که قند نیشکر خام وارداتی را پردازش می کند.

تعرفه های اتحادیه اروپا بر نیشکر وارداتی برای محافظت از کشاورزان چغندر، منجر به این شد که Tate & Lyle مستقر در بریتانیا یکی از حامیان اصلی برگزیت باشد. شرکتی که شکر و شربت خود را از نیشکر درست می‌کند، احساس می‌کرد که ضرر دارد.

یک گزارش صلح سبز ادعا کرد که این شرکت ۷۳ میلیون پوند در تعرفه ها صرفه جویی کرد که بریتانیا رژیم تعرفه ای خود را ایجاد کرد که اجازه می دهد تا ۲۶۰,۰۰۰ تن شکر خام بدون تعرفه وارد کشور شود.

اتفاقاً برخی شکر نیشکر را یک محصول غیر وگان می‌دانند، زیرا ممکن است از زغال استخوان حیوانی در فرآیند تصفیه استفاده شود، چیزی که برای شکر چغندر ضروری نیست.

تولید

مصرف جهانی شکر در سال ۲۰۲۱، پس از سه سال کاهش، به ۱۶۸.۴۷۹ میلیون تن افزایش یافت.

بر اساس گزارش چشم انداز کشاورزی OECD ، انتظار می رود میانگین مصرف سرانه جهانی در دهه آینده به دلیل افزایش درآمد و شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه افزایش یابد.

انتظار می رود مصرف شکر در آسیا بیشترین رشد را داشته باشد و تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از مصرف جهانی را تشکیل دهد که نشان دهنده تقاضای بالاتر برای محصولات شیرینی پزی و نوشابه های غنی از شکر است.

در همین حال، انتظار نمی رود که مصرف در کشورهای توسعه یافته در دهه آینده رشد کند، که بازتابی از نگرانی در مورد اثرات منفی آن بر سلامت در صورت مصرف بیش از حد است.

انتظار می رود مصرف سرانه در اینجا کاهش یابد، اگرچه با سرعت کمتری نسبت به ۱۰ سال گذشته، زیرا چندین کشور اقداماتی مانند مالیات بر شکر را برای جلوگیری از مصرف شکر به اجرا گذاشته اند.

شکر به عنوان سوخت

شکر علاوه بر استفاده از آن به عنوان یک ماده غذایی، به طور فزاینده ای در تولید سوخت بیواتانول استفاده می شود. در سراسر جهان، تقریباً ۲۰ درصد نیشکر برای تولید اتانول استفاده می شود و برزیل ۸۴ درصد بیواتانول تولید شده از شکر را تامین می کند.

حدود ۱۱۰ کشور شکر را از نیشکر یا چغندر تولید می کنند که ده کشور برتر تولیدکننده آن، نزدیک به ۷۰ درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهند.

برترین کشورهای تولیدکننده شکر در جهان (میلیون تن در سال ۲۰۲۲-۲۳):

برزیل      ۳۸

هند       ۳۲

تایلند     ۱۱

چین      ۹

ایالات متحده   ۸.۴

به عنوان یک بلوک، اتحادیه اروپا با ۱۴.۹ میلیون تن سومین تولیدکننده بزرگ است. میزان چغندرقند کشت شده در اروپا، چندین کشور اروپایی را از نظر ارزش در میان بزرگترین صادرکنندگان شکر قرار می دهد.

بزرگترین صادرکنندگان شکر (۲۰۲۲) عبارتند از:

برزیل ۱۱ میلیارد دلار (۳۵.۶ درصد کل صادرات شکر)

هند ۵.۷ میلیارد دلار (۱۸.۶%)

تایلند ۳.۱ میلیارد دلار (۹.۹%)

فرانسه ۱.۲ میلیارد دلار (۳.۷%)

آلمان ۸۹۰.۶ دلار ( ۲.۹%)

در میان صادرکنندگان برتر، کشورهای تایلند (با افزایش ۱۰۱.۸ درصدی)، گواتمالا (۵۷.۴ درصد)، هند (۵۰.۶ درصد افزایش)، و فرانسه (۳۵.۵ درصد) بیشترین رشد صادرکنندگان شکر را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ داشته اند.

بزرگترین واردکنندگان شکر (۲۰۲۱) عبارتند از:

اندونزی          ۲.۴ میلیارد دلار (۸.۴ درصد کل واردات شکر)

چین              ۲.۱ میلیارد دلار (۷.۳%)

آمریکا            ۱.۸ میلیارد دلار    (۶.۴%)

مالزی            ۹۳۳.۸ میلیون دلار (۳.۳ درصد)

نیجریه           ۹۰۱.۷ میلیون دلار (۳.۲%)

کشورهای آسیایی با ۱۳.۶ میلیارد دلار یا ۴۷.۹ درصد کل جهان، بیشترین ارزش شکر وارداتی را در سال ۲۰۲۱ مصرف کردند. در رتبه دوم آفریقا با واردات ۲۲.۹ درصد قرار گرفت، در حالی که ۱۶.۸ درصد دیگر از شکر وارداتی جهان به اروپا رفت.

قیمت

بر اساس قیمت گذاری آواترید Avatrade به نقل از قنادی نیوز  Confectionery News، در ماه جولای، قیمت شکر خام با کاهش ۲ درصدی به ۲۲.۵۷ سنت در هر پوند رسید.

آواترید گفت که قیمت شکر به دلیل افزایش عرضه شکر از برزیل، بزرگترین تامین کننده کالا در جهان، کاهش یافته است. تولید شکر در ماه می ۳۷.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

قیمت شکر در طول همه گیری همه گیر افزایش یافت و از حدود ۱۰ تا ۱۴ سنت به ۲۶ سنت در ماه می افزایش یافت.

بر اساس گزارش CNBC ، کالاهای کشاورزی مانند شکر بازار را تحت تاثیر قرار داده اند زیرا سایر کالاهای غیرخوراکی به دلیل رکود اقتصادی و احتمال رکود کاهش یافته اند.

طبق شاخص S&P GSCI Commodities، کالاهای جهانی طی ۱۲ ماه گذشته بیش از ۲۵ درصد رکود داشته اند، اما کالاهای کشاورزی مانند غلات، گندم و شکر تقریباً ۱۱ درصد رشد داشته اند.

قیمت کالاهای نرم در حال افزایش است زیرا ال نینو El Niño چشم انداز تولید محصول را کاهش می دهد.

قیمت شکر در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ و سه ماهه اول ۲۰۲۱ مطابق با سایر کالاها افزایش یافت، اما در اواسط سال قبل از کاهش در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافت تا به افزایش ۳۴ درصدی در شاخص غذایی فائو منجر شود. در مقایسه با ۲۳ درصد افزایش کلی.

به طور واقعی، تا سال ۲۰۳۰، OECD انتظار دارد که قیمت شکر خام و شکر سفید نسبتاً ثابت بماند و عرضه اضافی احتمالاً با رشد مصرف در کشورهای در حال توسعه همگام باشد