کالای فله خشک: تعریف، مثال، شاخص

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمار بازدید : 578

کالای فله خشک چیست؟

کالای فله خشک مواد اولیه ای است که حجم‌های بزرگ بدون بسته بندی حمل می شود. فله خشک عمدتاً از مواد فرآوری نشده تشکیل شده است که قرار است در فرآیند تولید و تولید جهانی استفاده شوند. این کالاها ، که می‌تواند شامل غلات، فلز و مواد انرژی‌زا باشد، توسط شرکت‌هایی که در تحویل فله خشک تخصص دارند، در فواصل طولانی از طریق دریا در کشتی‌های باری بزرگ حمل می‌شوند.

 

نکات کلیدی
مواد فله خشک کالاهای بسته بندی نشده ای هستند که در بسته های بزرگ از طریق دریا حمل می شوند و به مقصد تولید کنندگان و تولیدکنندگان ارسال می شوند.
زغال سنگ، غلات و فلزات نمونه هایی از کالاهای فله خشک هستند.
شاخص خشک بالتیک (BDI) یک معیار مفید برای قیمت های پرداخت شده برای حمل و نقل مواد فله خشک است.
BDI اغلب به عنوان یک شاخص اصلی فعالیت اقتصادی در نظر گرفته می شود زیرا تغییرات در شاخص منعکس کننده عرضه و تقاضا برای مواد مهم مورد استفاده در تولید است.
تمیز کردن ریزش فله خشک دشوار است زیرا اقلام معمولاً میلیونی هستند و یا بسیار کوچک هستند یا اقلام فله مایع هستند.

درک کالاهای فله خشک

وزن فله خشک در یک قرارداد صنعتی که به عنوان تن وزن مرده (dwt) شناخته می شود اندازه گیری می شود. برخی از کشتی های حمل و نقل بزرگتر این صنعت می توانند مگاتن (MT) وزن مرده را حمل کنند. این کنوانسیون اندازه گیری وزن صنعت در طول زمان به دلیل ماهیت بسته بندی نشده کالاهای حمل و نقل توسعه یافت.

 

حمل و نقل کالاهای فله خشک به دلیل اثراتی که یک تصادف در حمل و نقل می تواند بر محیط زیست داشته باشد، بسیار تنظیم شده است. از آنجایی که این کالاها بسته بندی نشده اند، نشت آنها را مستقیماً وارد محیط می کند و تمیز کردن آنها را بسیار دشوار می کند و منجر به تخریب محیط زیست و به خطر افتادن احتمالی مردم و حیات وحش می شود.

 

شاخص خشک بالتیک (BDI) احتمالاً رایج ترین شاخصی است که برای اندازه گیری تغییرات در هزینه حمل و نقل کالاهای فله خشک مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. محاسبه شده توسط بورس بالتیک مستقر در لندن، ترکیبی از میانگین های Capesize، Panamax و Supramax است.۱BDI با تماس با کارگزاران حمل و نقل مختلف برای ارزیابی سطوح قیمت برای مسیرهای مختلف، محصولات برای حمل و نقل و زمان تحویل به دست می آید.

 

 

تغییر در شاخص خشک بالتیک می تواند به سرمایه گذاران بینشی از روند عرضه و تقاضای جهانی بدهد. افزایش این شاخص ممکن است نشان دهد که تقاضا برای مواد فله خشک در حال بهبود است.

تغییر در BDI همچنین به عنوان یک شاخص اصلی رشد اقتصادی در آینده در نظر گرفته می شود زیرا کالاهای فله خشک مواد خام و پیش تولید هستند و معمولاً منطقه ای برای سفته بازی نیستند. به عبارت دیگر، تغییرات شاخص منعکس کننده عرضه و تقاضای واقعی کالاهای فله خشک از سوی تولیدکنندگان است و نه خرید و فروش روزانه از سوی دلالان.

انواع کالاهای فله خشک

کالاهای فله خشک معمولا به دو دسته عمده فله و جزئی تقسیم می شوند. برخی از نمونه های عمده کالاهای فله خشک عبارتند از سنگ آهن، زغال سنگ و غلات. این فله های عمده تقریباً دو سوم تجارت جهانی فله خشک را تشکیل می دهند. فله های جزئی شامل محصولات فولادی، شکر، سیمان و یک سوم باقیمانده تجارت فله خشک جهانی را پوشش می دهند.

 

زغال سنگ همراه با سنگ آهن یکی از کالاهای فله خشک با بیشترین حجم معامله در جهان است. کشورهایی که بیشتر درگیر واردات زغال سنگ برای نیازهای اولیه انرژی و برق خود هستند، هند، چین و ژاپن هستند.غلات یکی دیگر از محموله های عمده از نظر تجارت فله خشک از طریق دریا است و بخشی از کل تجارت فله خشک در سراسر جهان را تشکیل می دهد.

 

نمونه هایی از کالاهای فله چیست؟

اکثر کالاهای فله دارای ویژگی هایی هستند که نسبتاً کوچک هستند و شکل نامنظمی دارند. از آنجایی که بسته بندی منظم آنها دشوار است، آنها را به صورت آزاد و معمولاً در کیسه های بزرگ یا ظروف باز مرتب می کنند. برخی از نمونه های رایج عبارتند از خوراک دام، غلات برای مصرف انسان مانند گندم و برنج، بادام زمینی، کاکائو و حتی مواد سیمانی مانند ماسه و شن.

 

تفاوت بین فله و کانتینر چیست؟

کانتینرها ظروف حمل و نقل فلزی بزرگی هستند که برای نگهداری محصولات در حین حمل و نقل استفاده می شوند. آنچه در داخل آنها وجود دارد ممکن است برخی از کالاهای فله باشد یا می تواند اقلام غیر فله ای مانند اتومبیل، جعبه لوازم الکترونیکی و غیره باشد. حمل و نقل و حمل کانتینر بسیار ساده تر از جابجایی کالاهای فله غیر در کانتینر است و ملاحظات دیگری نیز وجود دارد مانند اینکه آیا کالاهای فله باید در یخچال نگهداری شوند و این واقعیت که از آنجایی که بیشتر محموله های فله مانند کانتینرها به شدت قفل نمی شوند، این مسئله وجود دارد. شکستگی یا سرقت

 

بازار فله خشک چیست؟

بازار فله خشک همه را در بر می گیرد، از تولید کننده کالایی که به صورت عمده حمل می شود تا خریدار نهایی. این شامل شرکت‌های بسته‌بندی و حمل‌ونقل و همچنین کسانی می‌شود که روی خود کالای عمده یا با معاملات آتی در بورس کالا مانند بورس کالای شیکاگو (CME) سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

حرف آخر

کالاهای فله خشک به مقدار زیاد حمل می شوند و به همان روش حمل کانتینری بسته بندی یا حمل نمی شوند. به همین دلیل، آنها برای جلوگیری از ریختن یا آلودگی بسیار تنظیم شده اند و به دلیل اینکه توده خشک بیشتر در معرض عواملی مانند تغییرات دما و سایر آسیب ها است.