چه کسی قیمت کالاها را تعیین می کند؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمار بازدید : 182

کالا چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که در فنجان قهوه ای که هر روز صبح بدست می گیرید چه چیزی می رود؟ در مورد بنزینی که هر هفته برای پر کردن باک خود استفاده می کنید چطور؟ بسیاری از ما هرگز متوجه آن نمی شویم، اما تقریباً همه این محصولات با کالاها شروع می شوند.

 

کالا بخش بسیار مهمی از بازار مالی هستند. به این دلیل که آنها برای تولیدکنندگان ضروری هستند . یک کالا اساساً یک محصول اساسی یا ماده خام است که برای تولید همه محصولات و خدماتی که در زندگی روزمره به آن نیاز داریم استفاده می شود.

 

طیف گسترده ای از کالاها از جمله نفت، گاز، قهوه، سویا و برنج وجود دارد. این کالاها در بورس کالا در سراسر جهان مانند بورس کالای شیکاگو (CME)، بورس فلزات لندن و بورس بین قاره ای (ICE) معامله می شوند. سرمایه گذاری در کالاها راهی را برای سرمایه گذاران برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود به ویژه در زمان نوسانات بازار فراهم می کند.

 

نکات کلیدی:
کالاها در اشکال مختلفی از جمله غلات، محصولات انرژی و فلزات وجود دارند.
قیمت ها توسط عوامل اساسی و عرضه و تقاضا تعیین می شوند که با رخ دادن رویدادهای اقتصادی تغییر می کنند و موج خرید و فروش را به راه می اندازند.
معامله گران عموماً کالاهای فیزیکی را خرید و فروش نمی کنند. در عوض، آنها در معاملات مشتقه مانند معاملات آتی و اختیار معامله می کنند.
کالاها در بازار نقدی یا نقدی و در بورس های سازمان یافته به عنوان قراردادهای آتی معامله می شوند.
آتی کالاها در بورس معامله می شوند و برای سفته بازی و پوشش ریسک استفاده می شوند.

 

بازار کالا

انواع کالاها

از آنجایی که کالاها در بورس معامله می شوند، قیمت آنها توسط یک فرد یا نهاد واحد تعیین نمی شود. در واقع، عوامل اقتصادی و کاتالیزورهای مختلف زیادی وجود دارد که هر روز بر قیمت آنها تأثیر می گذارد و آنها را جابجا می کند.

 

درست مانند اوراق بهادار سهام ، قیمت کالاها در درجه اول توسط نیروهای عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر عرضه نفت افزایش یابد، قیمت هر بشکه کاهش می یابد. برعکس، اگر تقاضا برای نفت افزایش یابد (که اغلب در تابستان اتفاق می افتد)، قیمت افزایش می یابد. بنزین و گاز طبیعی در دسته کالاهای انرژی قرار می گیرند.

 

آب و هوا نقش بسیار مهمی در تغییرات قیمت کالاهای مرتبط با محصول یا کشاورزی به ویژه در کوتاه مدت دارد. اگر آب و هوا بر عرضه در یک منطقه خاص تأثیر بگذارد، تأثیر مستقیمی بر قیمت آن کالا خواهد داشت. کالاهایی که در این دسته قرار می گیرند عبارتند از ذرت، سویا و گندم. پنبه، قهوه و برنج به عنوان کالاهای نرم شناخته می شوند .

 

طلا یکی از کالاهایی است که به طور فعال معامله می شود زیرا برای تولید جواهرات و سایر کالاها استفاده می شود. اما همچنین به عنوان یک سرمایه گذاری ارزشمند و بلند مدت در نظر گرفته می شود. نقره و مس نمونه های دیگری از کالاهای گروه فلزات هستند.

 

دام نیز گروه دیگری از کالاهاست. این دسته شامل حیوانات زنده مانند گاو می شود.

 

 

تجارت در کالاها به قرون متمادی قبل از معاملات سهام و اوراق قرضه است زیرا بازرگانان در مسیرهای تجاری مانند جاده ابریشم برای مبادله محصولات کشاورزی و صنایع دستی مختلف گرد هم می آمدند.

قیمت نقطه ای در مقابل قیمت آتی

کالاها از طریق قراردادهای آتی در بورس معامله می شوند. این قراردادها دارنده را موظف می کند که در تاریخ تحویل در آینده کالایی را با قیمت از پیش تعیین شده خریداری یا بفروشد . همه قراردادهای آتی یکسان نیستند. در واقع، جزئیات آنها بسته به کالای مورد معامله متفاوت است.

 

قیمت بازار کالایی که در رسانه ها نقل می شود اغلب قیمت آتی آن در بازار است. قیمت آتی متفاوت از قیمت نقدی است که قیمت واقعی کالای امروز است. به عنوان مثال، اگر یک پالایشگاه نفت ۱۰۰۰۰ بشکه نفت را به ازای هر بشکه ۵۰ دلار از یک تولیدکننده نفت بخرد، ۵۰ دلار در هر بشکه قیمت آن است. قیمت آتی می تواند بیشتر یا کمتر از قیمت لحظه ای در هر لحظه باشد.

 

بسیاری از معامله گران از معاملات آتی کالا برای گمانه زنی در مورد تغییرات قیمت در آینده استفاده می کنند. آنها معمولاً کالاهای فیزیکی را خودشان معامله نمی کنند. دلیلش این است که خرید بشکه های نفت خام یا بوشل گندم عملی نیست. این سرمایه گذاران فعالیت بازار را تجزیه و تحلیل می کنند و الگوهای نمودار را برای حدس و گمان در مورد عرضه و تقاضای آینده بررسی می کنند . آنها متعاقباً بسته به جهتی که عرضه و تقاضا قیمت ها را حرکت می دهند، موقعیت های آتی بلند یا کوتاه را وارد می کنند.

 

سفته بازان متمایز از تامین کنندگان هستند ، که اغلب کاربران نهایی هستند که به دنبال حفظ منافع در کالا با فروش یا خرید قراردادهای آتی هستند. اگر یک کشاورز سویا فکر می‌کند که قیمت‌ها در شش ماه آینده کاهش می‌یابد، می‌توانند محصولات خود را با فروش آتی سویا امروز محافظت کنند. سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان در مجموع بخش عمده‌ای از منافع خرید و فروش در معاملات آتی کالاها را نمایندگی می‌کنند، و آنها را در تعیین قیمت کالاها از روزی به روز دیگر طرف مهمی می‌سازد.

 

 

سرمایه گذاران همچنین می توانند سهام شرکت هایی را که با کالاها معامله می کنند، مانند شرکت های انرژی یا شرکت های معدنی خریداری کنند. علاوه بر این، چندین ETF کالا برای معامله در دسترس است.

چند نمونه از کالاها چیست؟

کالاها به اشکال مختلف وجود دارند. نمونه هایی از کالاهای انرژی شامل نفت، گاز طبیعی و بنزین است. کالاها همچنین شامل محصولات زراعی مانند ذرت، سویا و گندم می شوند، کالاهای نرم به طور کلی بخشی از یک دسته متفاوت هستند و شامل مواردی مانند پنبه، قهوه و برنج می شوند.

 

چه عواملی بیشتر بر قیمت کالاها تأثیر می گذارد؟

عرضه و تقاضا نقش مهمی در نحوه قیمت گذاری کالاها در بازار دارد. وقتی عرضه کم است ، تقاضا زیاد است که منجر به افزایش قیمت می شود. زمانی که وضعیت معکوس می‌شود، قیمت‌ها کاهش می‌یابد – زمانی که عرضه زیاد و تقاضا کم است.

 

قیمت کالاها در اقتصاد چیست؟

قیمت کالاها به دو صورت مختلف نقل می شود. اولی بازار یا قیمت آتی بازار است که قیمتی است که در اخبار گزارش شده است. از سوی دیگر قیمت نقدی کالاها قیمت نقدی است. این چیزی است که معامله گران در واقع برای کالا در روز خرید.

 

چگونه تجارت کالا را شروع می کنید؟

سرمایه گذاران می توانند تجارت کالاها را به روش های مختلفی آغاز کنند. سفته بازان می توانند معاملات آتی کالاهایی را که در چندین بورس عمده کالا معامله می شود، معامله کنند. کسانی که با نحوه عملکرد معاملات آتی آشنایی ندارند، می توانند صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) یا سهام شرکت های مرتبط با کالاها، مانند شرکت های انرژی یا استخراج طلا را انتخاب کنند.