روشنفکر کیست؟ روشنفکری چیست؟ تفاوت بین مردم عادی و روشنفکر چیست؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

آمار بازدید : 1723

تفاوت بین مردم عادی و روشنفکر به شرح زیر است:

  • مردم عادی مانند گوسفندان گله را دنبال می کنند، روشنفکران راه خودشان را می روند.
  • مردم عادی احساساتی هستند، روشنفکران منطقی هستند.
  • مردم عادی را ایمان و اعتقادات هدایت می کند، روشنفکر را عقل و منطق هدایت می کند.
  • مردم عادی برای شغل، دانش کسب می کنند، روشنفکران برای رشد ذهنی یاد می گیرند.
  • مردم عادی به خدا، ارواح، زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند، روشنفکران بدون مدرک هیچ چیز را باور نمی کنند.
  • مردم عادی از اشتباهات درس نمی گیرند، روشنفکران از اشتباهات خود و دیگران درس می گیرند.
  • مردم عادی موفقیت خود را اعتبار می‌دانند و دیگران را برای شکست خود مقصر می‌دانند، روشنفکران مسئولیت موفقیت و شکست خود را بر عهده می گیرند.
  • مردم عادی از روشنفکران متنفرند، اما برای حل مشکلاتشان به آنها نیاز دارند، روشنفکران به مردم عادی ترحم می کنند و در صورت نیاز به آنها کمک می کنند.
  • بزرگترین نقطه قوت مردم عادی تعدادشان است، قدرت روشنفکران حقیقت است.
  • وقتی کشور توسط مردم عادی هدایت می شود به حد متوسط ​​و سقوط می انجامد، وقتی روشنفکران یک ملت را رهبری می کنند، آباد می شود و به تعالی می رسد.

 

 

سوالات متداول:

۱-تفاوت بین باهوش بودن و روشنفکر بودن چیست؟

هوش توانایی فرد برای کسب مهارت ها و دانش و به کارگیری آنهاست در حالی که خرد(روشنفکری) توانایی درک عینی و استدلال موضوعات انتزاعی است.
۲-روشنفکران چه کسانی هستند؟
روشنفکر فردی است که به تفکر انتقادی، تحقیق و تأمل در مورد واقعیت جامعه می پردازد و راه حل هایی برای مشکلات هنجاری جامعه پیشنهاد می کند.
۳-روشنفکران زاده می شوند یا ساخته می شوند؟
نابغه ها هم به دنیا می آیند و هم ساخته می شوند. در حالی که ژنتیک می تواند تا ۷۵ درصد از تغییرات در سطح IQ را توضیح دهد، عواملی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی و محیط خانه تعیین می کنند که آیا فرد به پتانسیل کامل ضریب هوشی ژنتیکی خود دست می یابد یا خیر.
در یک مفهوم بسیار ساده، یک فرد باهوش قادر است چیزها را به سرعت و به آسانی یاد بگیرد و بفهمد، در حالی که یک فرد روشنفکر قادر است چیزها، به ویژه ایده های پیچیده را درک کند. علاوه بر این، ما گاهی از اصطلاح خرد و عقل(روشنفکر) برای اشاره به افرادی استفاده می کنیم که بسیار باهوش هستند.

۵-  روشنفکر کیست؟

الف)شخصی که به چیزهای مورد علاقه عقل یا اشکال و زمینه های پیچیده‌تر معرفت، به عنوان امور زیبایی شناختی یا فلسفی، به ویژه در سطح انتزاعی و کلی، ارزش بالایی قائل است یا دنبال می کند. یک فرد بسیار منطقی؛ فردی که به جای عواطف یا احساسات، به عقل متکی است.

ب)یک فرد بسیار تحصیل کرده که به ایده های پیچیده علاقه دارد و از مطالعه و تفکر دقیق لذت می برد.

۶-چرا روشنفکر بودن خوب است؟

کسی که از نظر فکری کنجکاو است، مهارت های حل مسئله بهتری نیز خواهد داشت. در نتیجه می توانند تصمیمات بهتری بگیرند و دائماً از هر مشکلی درس بگیرند. کنجکاوی فکری همچنین می تواند به شما کمک کند با خلاقیت بیشتری به موقعیت ها نزدیک شوید. این به این دلیل است که شما فقط به آنچه در گذشته کار می کرد نمی چسبید.
۷-آیا روشنفکران شادترند؟
ضریب هوشی با شادی خود گزارش شده مرتبط است ، زیرا سطوح شادی در گروه‌های ضریب هوشی پایین‌تر کمترین و در گروه‌های هوش بالاتر بالاترین میزان است.