جنرال الکتریک چگونه پول در می آورد؟

۱۰ دی ۱۴۰۲

آمار بازدید : 464

شرکت جنرال الکتریک ( GE ) یک شرکت صنعتی جهانی است که تولید برق، انرژی های تجدیدپذیر و محصولات صنعتی هوانوردی را ارائه می دهد. جنرال الکتریک در حدود ۱۷۰ کشور به مشتریان خدمات رسانی می کند و عملیات تولید و خدمات در سطح جهانی دارد.

جنرال الکتریک در صنایعی فعالیت می کند که نیاز به سرمایه گذاری مستمر در تحقیق و توسعه دارند. رقبای اصلی عبارتند از Honeywell International Inc. ( HON )، ۳M Co. ( MMM )، آلمانی Siemens AG ( SIEGY )، و مستقر در فرانسه Schneider Electric SE ( SBGSF ).

جملات کلیدی

جنرال الکتریک در صنایع هوافضا، نیرو و انرژی های تجدیدپذیر فعالیت می کند.
هوافضا در حال حاضر بیشترین سود و درآمد را برای جنرال الکتریک ایجاد می کند.
جنرال الکتریک در حال تمرکز مجدد بر روی بخش هوافضای خود است. کسب و کار انرژی و انرژی تجدیدپذیر آن در آینده ای نزدیک منشعب خواهد شد.
در ژانویه ۲۰۲۳، جنرال الکتریک کسب و کار مراقبت های بهداشتی خود را که اکنون به طور مستقل تحت نام GE HealthCare فعالیت می کند، منحل کرد.
جنرال الکتریک انتظار دارد که فروش تجارت انرژی بخار هسته ای خود به Électricité de France SA (EDF) در اواخر سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

امور مالی جنرال الکتریک

جنرال الکتریک عملیات خود را مجدداً بر روی حوزه هوافضا متمرکز کرده و طرحی را برای تقسیم کسب‌وکارهای خود به سه شرکت مجزا و مستقل عمومی اجرا کرده است. در سال ۲۰۲۳، این شرکت اقدام به جداسازی کسب‌وکار بهداشت و درمان خود کرد، بنابراین در حال حاضر درآمد خود را از طریق سه بخش گزارش‌دهی شامل هوافضا، نیرو و انرژی‌های تجدیدپذیر به دست می‌آورد. همچنین بخش ستادی نیز وجود دارد.

این شرکت درآمد خالص منتسب به سهامداران عادی خود را ۷.۳۶ میلیارد دلار گزارش کرد که نسبت به زیان ۱.۲ میلیارد دلاری سال قبل افزایش قابل توجهی داشت.

مجموع درآمدهای جنرال الکتریک در سه‌ماهه اول ۱۴.۵ میلیارد دلار بود که ۷.۶ درصد نسبت به سال قبل (سالانه) افزایش داشت. بدون احتساب بخش بیمه، سود کل بخش شرکت با ۱۳.۹ درصد افزایش در سال گذشته به ۱۳.۶ میلیارد دلار رسید. سود کل بخش ۹۸۷ میلیون دلار بود.

در اطلاعیه سود خود، این شرکت به عملکرد قوی خود در حاشیه سود، سود سهام عادی و جریان نقدی آزاد در سال مالی ۲۰۲۳ اشاره کرد.

بخش های تجاری جنرال الکتریک

جنرال الکتریک از طریق سه بخش صنعتی فعالیت می کند: هوافضا، انرژی های تجدیدپذیر و نیرو. همچنین دارای یک بخش اضافی است که آن را ستادی می نامد، که از آن برای حسابداری درآمدها و درآمدهایی استفاده می کند که در سه بخش دیگر گنجانده نشده اند.

هوافضا
بخش هوافضا موتورهای هواپیماهای تجاری و نظامی، اجزای موتور یکپارچه، نیروی الکتریکی و سیستم های مکانیکی هواپیما را طراحی و تولید می کند. همچنین خدمات پس از فروش را برای پشتیبانی از محصولات خود ارائه می دهد.

سود بخش هوافضا در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ تقریباً ۴۶ درصد افزایش یافت و به ۱.۳ میلیارد دلار رسید. این سود حدود ۱۸ درصد از کل سود (شامل سود بخش ستادی) را تشکیل می داد. درآمد سه‌ماهه سالانه ۲۴.۶ درصد افزایش یافت و به تقریباً ۷ میلیارد دلار رسید. این بخش ۴۸.۲ درصد از کل درآمد را تشکیل می دهد.

انرژی تجدید پذیر
بخش انرژی های تجدیدپذیر محصولات، خدمات و راه حل های یکپارچه تولید انرژی تجدیدپذیر را ارائه می دهد. این باد خشکی و فراساحلی، پره‌ها، آب، ذخیره‌سازی، راه‌حل‌های شبکه و انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیبی را فراهم می‌کند.

زیان درآمد بخش انرژی های تجدیدپذیر از -۴۳۴ میلیون دلار در سال گذشته به -۴۱۴ میلیون دلار در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ کاهش یافت. افزایش ۵ درصدی درآمد این بخش از ۲.۸۷ دلار یک سال قبل اندکی به ۲.۸۴ میلیارد دلار کاهش یافت. کاهش ۱ درصدی که حدود ۱۹.۶ درصد از درآمد کل شرکت را تشکیل می دهد.

نیرو
بخش نیرو محصولات و خدمات مرتبط با تولید انرژی را ارائه می دهد. محصولات و فناوری های آن از نفت، گاز، فسیل، گازوئیل و هسته ای برای تولید برق استفاده می کنند. این بخش جنرال الکتریک توربین‌های گاز و بخار، تعادل کاملی از راه حلهای راه‌اندازی، ارتقاء و خدمات و نرم‌افزار اهرم‌سازی داده را ارائه می‌دهد.

سود بخش پاور در سه ماهه اول ۲۰۲۳ از ۶۳ میلیون دلار به ۷۵ میلیون دلار افزایش یافت. افزایش ۱۹ درصدی ۱٪ از کل سود را تشکیل می دهد. درآمد از ۳.۵ میلیارد دلار در سال به ۳.۸ میلیارد دلار افزایش یافت. افزایش ۹ درصدی حدود ۲۶.۴ درصد از کل درآمد جنرال الکتریک را به خود اختصاص داده است.

انرژی تجدیدپذیر و بخش نیرو پس از اتمام جداسازی، بخشی از جنرال الکتریک ورنووا خواهند شد.

بخش ستادی

بخش ستادی شامل نتایج کسب و کارهای واگذار شده جنرال الکتریک، مبالغی که در نتایج بخش‌های عملیاتی گنجانده نشده‌اند و هزینه‌های مشخصی از طرح‌های اصلی بازنشستگی، طرح‌های بازسازی پرهزینه و سایر هزینه‌های شرکت می‌شود. این بخش شامل نتایج کسب و کار دیجیتال جنرال الکتریک و کسب و کارهای باقی‌مانده جنرال الکتریک کپیتال است.

سود بخش ستادی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۸۴.۵ درصد افزایش یافت و به ۵.۵ میلیارد دلار رسید که به دلیل حسابداری سود عملیات متوقف شده بود. این بخش حدود ۷۴.۱ درصد از کل سود در این سه‌ماهه را تشکیل داد. درآمد این بخش نیز ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۸۴۸ میلیون دلار رسید که حدود ۵.۹ درصد از کل درآمد شرکت را شامل می‌شود.

 

تحولات اخیر جنرال الکتریک

در ژانویه ۲۰۲۳، جنرال الکتریک یک برنامه ریزی شده برای شرکت مراقبت های بهداشتی خود، که اکنون GE HealthCare است، تکمیل کرد. منشأ بعدی آن، کسب‌وکارهای نیرو و انرژی تجدیدپذیر آن است (به زودی با هم ترکیب می‌شود و GE Vernova نامیده می‌شود)، که انتظار می‌رود در آینده نزدیک تکمیل شود.

جنرال الکتریک همچنین انتظار دارد فروش فعالیت های انرژی هسته ای استیم پاور خود به EDF، یک شرکت تاسیساتی برق مستقر در فرانسه، در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تکمیل شود. این معامله شامل تجهیزات جزیره ای معمولی واحد بخار نیرو برای نیروگاه های هسته ای جدید، تعمیر و نگهداری و ارتقاء نیروگاه های هسته ای موجود و فن آوری توربین های بخار برای نیروگاه های هسته ای آینده. جنرال الکتریک یک تجارت برق بخار متمرکز بر ارائه خدمات توربین هسته ای را حفظ خواهد کرد. این قرارداد نمونه دیگری از تلاش های جنرال الکتریک برای واگذاری بخش هایی از تجارت خود خارج از تمرکز اصلی هوافضا است.

جنرال الکتریک چه محصولاتی تولید می کند؟
محصولات جنرال الکتریک شامل محصولات برق، انرژی، هوانوردی و خدمات مالی است.

چرا جنرال الکتریک شکست خورد؟
پس از جدا شدن مدیرعامل آن، جان ولش، مشخص شد که جنرال الکتریک به صورت ناکارآمدی عمل می‌کند. جنرال الکتریک در بحران مالی سال ۲۰۰۸ ضربه قابل توجهی به قیمت سهامش وارد شد و این شرکت در طول همه‌گیری کووید-۱۹ نیز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرد. این شرکت همچنان به واگذاری دارایی‌ها و تلاش برای بازیابی خود ادامه می‌دهد.

نام جدید جنرال الکتریک چیست؟
هنگامی که تمام واگذاری ها کامل شود، جنرال الکتریک به GE Aerospace تبدیل خواهد شد. بخش‌های باقی‌مانده آن، انرژی‌های تجدیدپذیر و نیرو، به جنرال الکتریک ورنووا تقسیم خواهند شد. جنرال الکتریک همچنین تجارت مراقبت های بهداشتی خود را به GE HealthCare تبدیل کرد.

خط پایانی
جنرال الکتریک بیش از ۱۲۵ سال است که یک عنصر اصلی در اقتصاد ایالات متحده بوده است. پس از تحمل مشکلات مالی قابل توجه در دو دهه اول قرن بیست و یکم، هنوز در تلاش است تا جایگاه خود را بازیابد. این شرکت خود را به عنوان یک شرکت هوافضا تغییر ساختار داده و نام تجاری خود را تغییر داده است و سایر تلاش‌ها را برای تمرکز بر سودآورترین بخش خود واگذار کرده است.

جنرال الکتریک در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ سودآور بود و انتظار دارد با حرکتی که ادعا می کند با استراتژی جدید خود ایجاد کرده است، سودآوری خود را در آینده حفظ کند.