شکر قهوه ای چیست؟

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

آمار بازدید : 1203

گروه صنعتی گوهر نوش، بزرگ‌ترین وارد کننده شکر در ایران

۰۹۱۲.۰۹۸.۴۰۶۰  تلفن تماس

 

شکر قهوه‌ای، که گاهی به عنوان شکر خام یا شکر قهوه‌ای طبیعی نیز شناخته می‌شود، نوعی شکر است که تا حدودی رنگ قهوه‌ای دارد. این رنگ به دلیل وجود مواد معدنی (مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و مس) است که در طی فرآیند تصفیه نیشکر ایجاد می‌گردد. در تولید شکر قهوه‌ای فقط از ملاس نیشکر استفاده می‌شود. ملاس حاصل از نیشکر همان چیزی است که به شکر قهوه‌ای رنگ می‌دهد، شکر قهوه‌ای معمولاً بر پایه وزن کمتر از شکر سفید است و طعمی کمی ملایم‌تر دارد.

 

شکر قهوه‌ای به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱. شکر قهوه‌ای سبک (light brown sugar): این نوع شکر مقدار کمی ملاس (یک ماده‌ی چسبنده قهوه‌ای) دارد که به آن طعم و رنگ قهوه‌ای می‌دهد. این شکر معمولاً برای پخت و پز و تهیه دسر استفاده می‌شود.

۲. شکر قهوه‌ای تیره (dark brown sugar): در این نوع شکر مقدار ملاس بیشتری وجود دارد که باعث می‌شود رنگ و طعم قهوه‌ای آن تندتر باشد. این شکر نیز معمولاً در پخت و پز و تهیه دسر استفاده می‌شود و به دلیل طعم قوی‌تر، در برخی از دستور‌های پخت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

از دیدگاه تغذیه، هیچ مزیتی برای استفاده از شکر سفید نسبت به شکر قهوه ای یا بالعکس وجود ندارد ،در مقایسه با شکر سفید، شکر قهوه‌ای مقدار کمی مواد معدنی بیشتری دارد، انجمن شکر می گوید: از نظر تغذیه ای، همه قندهای طبیعی دارای ارزش غذایی نسبتاً مشابه هستند و تقریباً ۱۵ کالری در هر قاشق چای خوری (۴.۲ گرم) دارد.

 

سوالات متداول :

 

۱-تفاوت شکر سفید معمولی و شکر قهوه ای چیست؟

شکر سفید از طریق یک فرآیند تصفیه تولید می شود که شربت قهوه ای به نام ملاس را از بین می برد. از سوی دیگر، شکر قهوه ای یا برای حفظ محتوای ملاس خود تحت پردازش کمتری قرار می گیرد یا از مخلوط کردن شکر سفید با ملاس تولید می شود.

۲-چرا شکر قهوه ای بهتر از شکر سفید است؟

شکر قهوه ای به همان اندازه شکر سفید کربوهیدرات بالایی دارد. با این حال، برخلاف شکر سفید که کالری خالی در نظر گرفته می‌شود، شکر قهوه‌ای حاوی مقداری ریزمغذی‌ها مانند آهن، کلسیم، روی، مس، پتاسیم، فسفر و ویتامین B-6 است.

 

۳-شکر قهوه ای از کدام کشور آمده است؟

شکر قهوه ای در دهه ۱۷۰۰ میلادی در کارائیب به وجود آمد. پس از آن به دلیل قیمت پایین و طعم و رنگ منحصر به فرد در مقایسه با شکر سفید، در انگلستان و مستعمرات آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

۴-چرا به آن شکر قهوه ای می گویند؟

در حالی که از چغندر قند و نیشکر برای تهیه شکر سفید استفاده می‌شود، در تولید شکر قهوه‌ای فقط از ملاس نیشکر استفاده می‌شود. ملاس حاصل از نیشکر همان چیزی است که به شکر قهوه ای رنگ می دهد، به طوری که کمتر به قهوه ای روشن و بیشتر برای قهوه ای تیره نیاز است.
۵-چرا شکر قهوه ای از شکر سفید گران است؟
 چرا شکر تصفیه نشده گران‌تر از شکر سفید هستند؟ دلیل اصلی این است که معمولاً شکر قهوه ای کمتر تولید میشود  و کشوهای محدودی آن را در مقادیر زیاد استحصال میکنند مانند کلمبیا، برزیل، پاراگوئه، موریس و مکزیک وارد می شوند. هیچ گونه شکر قهوه ای سنتی در آمریکا تولید نمی شود.
۶- انواع قند کدامند؟
  • گلوکز
  • فروکتوز (معروف به قند میوه)
  • ساکارز (معروف به شکر رومیزی)
  • لاکتوز (معروف به قند لبنیات)

 

۷-چه مقدار شکر قهوه ای در روز بی خطر است؟

انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کندمصرف شکر را به کمتر از ۶ قاشق چایخوری (۲۵ گرم یا ۱۰۰ کالری) در روز برای زنان و کمتر از ۹ قاشق چایخوری (۳۷.۵ گرم یا ۱۵۰ کالری) در روز برای مردان محدود کنید.

۸-آیا دیابتی ها می توانند شکر قهوه ای بخورند؟

برای افراد مبتلا به دیابت، استفاده از شکر قهوه ای هیچ فرقی با شکر سفید ندارد. افراد باید توجه داشته باشند که هرگونه شیرین کننده باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل محدود شود. مصرف بیش از حد قند به شدت با خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری کبد چرب مرتبط است.
۹-شکر قهوه ای طبیعی است یا مصنوعی؟
شکر قهوه ای یک قند ساکارز است که از گیاهان نیشکر یا چغندر قند به دست می آید و حاوی ملاس طبیعی است که رنگ و طعم قهوه ای منحصر به فردی به آن می دهد. رنگ تیره‌تر شکر قهوه‌ای از محتوای ملاس ناشی می‌شود.
۱۰-خالص ترین شکل شکر چیست؟
شکر سفید

آنها از قندهای طبیعی موجود در نیشکر استخراج و تصفیه می شوند و ۹۹.۹% ساکارز خالص و بدون مواد معدنی هستند.

۱۱-کدام شکر در قهوه بهتر است؟

شکر خام (در واقع خام نیست، فقط کمی کمتر تصفیه شده) احتمالا بهترین گزینه است زیرا به اندازه همتایان خود فرآوری نشده است. این شکر قهوه‌ای طلایی که به نام شکر توربینادو نیز شناخته می‌شود، از آب نیشکر به دست می‌آید که به محصولات چغندر قند ترجیح داده می‌شود.
۱۲- قند و شکر (شیرین کننده ها) برای کدام اندام سمی تر است؟
کبد
اجماع علمی رو به رشدی وجود دارد که یکی از رایج ترین انواع قند، فروکتوز، می تواند مانند الکل برای کبد سمی باشد.
۱۳-آیا شکر بی خطرتر از نمک است؟
مطالعه ای که توسط محققان آمریکایی در مجله آنلاین Open Heart منتشر شده است نشان می دهد که قند و شکر(شیرین کننده ها) در واقع بدتر از نمک برای افزایش سطح فشار خون و خطر بیماری قلبی است.
۱۴-قوی ترین شیرین کننده چیست؟
لوگدونام ، حدود ۲۲۵,۰۰۰ برابر شیرین تر از ساکارز است.