جان دی راکفلر که بود؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۲

آمار بازدید : 618

راکفلر، بنیانگذار استاندارد اویل، یکی از بزرگان وال استریت بود.

جان دی.  در سال ۱۸۷۰ بنیانگذار استاندارد اویل شد و بی رحمانه در صدد نابودی رقبای خود برای ایجاد انحصار در صنعت نفت بود . او به مشاغل جانبی مانند آهن، فولاد و مس و همچنین راه‌آهن، فروشگاه‌های عمومی و روزنامه‌ها مشغول شد. تلاش او برای کنترل کامل با دولت ایالات متحده که قانون ضد انحصار شرمن را در سال ۱۸۹۰ تصویب کرد تا استاندارد اویل را از بین ببرد، در تضاد قرار گرفت و جرقه‌ای برانگیخت که در نهایت در سال ۱۹۱۱ دولت پیروز شد.

راکفلر در سال ۱۸۹۶ بازنشسته شد و تنها پسرش را فرستاد تا شرکتش را اداره کند و شغل دوم را به عنوان خیر دنبال کرد و صدها میلیون دلار برای اهداف ارزشمند بشردوستانه اهدا کرد. شخصیت عمومی سرسخت او با تمرین او در تقسیم پول بین کودکان نرم شد. راکفلر که تنها شش هفته و نیم قبل از تولد نود و هشتمین سالگرد تولدش می‌میرد، یکی از چهره‌های بزرگ وال استریت باقی می‌ماند – او به عنوان یک شرور مورد تحقیر قرار می‌گیرد و به عنوان یک مبتکر و خیرخواه مورد تشویق قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از قدرتمندترین مردان جهان شناخته می‌شود.

 

سنین جوانی و تحصیل

پدر راکفلر، ویلیام اوری راکفلر، زندگی عشایری را به عنوان یک فروشنده روغن مار که خود را پزشک می نامید، داشت، در حالی که مادرش شش فرزند آنها را بزرگ کرد. پس از اینکه خانواده‌اش سرانجام در استرانگسویل، اوهایو، یکی از حومه‌های کلیولند ریشه دوانیدند، راکفلر دبیرستان را رها کرد و در سن ۱۶ سالگی به عنوان منشی خانه کار پیدا کرد . او این سمت را ترک کرد تا با حفاری نفت شراکت تجاری ایجاد کند. موریس کلارک و او اولین پالایشگاه نفت خود را در سال ۱۸۶۳ در کلیولند ساختند. راکفلر و کلارک در سال ۱۸۷۰ به راکفلر، اندروز و فلاگلر تبدیل شدند، شرکتی که به جای حفاری بر روی پالایشگاه های نفت متمرکز بود.

در سال ۱۸۶۴ با لورا سلستیا “Cettie” Spelman (1839 تا ۱۹۱۵) ازدواج کرد که از او چهار دختر (یکی از آنها در سن ۱۳ ماهگی درگذشت) و یک پسر به نام جان دی. راکفلر جونیور به دنیا آمد تا رد پای پدرش و کسب و کار او را در دست بگیرد.

دستاوردهای قابل توجه

تمرکز استراتژیک

در سال ۱۸۷۰ راکفلر، اندروز و فلاگلر شرکت استاندارد اویل را ادغام کردند که تنها در عرض دو سال تمام پالایشگاه های نفت در کلیولند را کنترل کرد. راکفلر به خوبی روش های مدیریت ریسک را درک کرده است . در حالی که او می‌دانست که سفته‌بازان نفت می‌توانند به طور بالقوه سودهای هنگفتی را در صورت وارد کردن سپرده به دست آورند، او همچنین می‌دانست که اگر در این تلاش شکست بخورند، با ضرر مالی قابل توجهی مواجه خواهند شد. به همین دلیل، او از نظر استراتژیک تمرکز خود را به تجارت پالایش محدود کرد، جایی که سود کمتر اما پایدارتر بود.

یک اعتماد نوآورانه

در سال ۱۸۸۱، استاندارد اویل تحت کنترل یک هیئت ۹ تراستی nine-trustee قرار گرفت و راکفلر در راس آن بود. او و شرکایش این اولین تراست را در نوع خود ابداع کردند، که در آن دارایی‌های فردی خود را با سهام تراست تعویض کردند.

راکفلر اکنون کنترل متمرکز و حق وتو را بر تمام هیئت مدیره های شرکتی در مجموعه خود در اختیار داشت . مزایای فوری شامل هزینه های کمتر، قیمت نفت سفید کمتر و استانداردسازی در سراسر صنعت بود. شرکت راکفلر اکنون دارایی ها و امکانات لازم برای ساخت یا به دست آوردن خطوط لوله و سایر زیرساخت ها را در مقیاسی که قبلا غیرقابل تصور بود در اختیار داشت.

تحقیق و توسعه
استاندارد اویل شیمیدانانی را به کار گرفت که روش هایی را برای افزایش انواع و کیفیت سوخت های قابل احتراق و ایجاد روش هایی برای تبدیل زباله ها به مواد قابل استفاده ایجاد کردند. این بدان معنی است که نفتی که از زمین خارج می شود به محصولات مختلفی مانند سوخت دیزل، لاک، وازلین و خمیر دندان تصفیه می شود.

از آنجایی که تولید این محصولات جدید ارزان تر شد، شرکت مقیاس جهانی خود را افزایش داد . همچنین، از طریق تحقیق و توسعه قوی ، راکفلر راه‌هایی برای بهره‌برداری از محصولات جانبی نفتهای دور ریخته شده سنتی با استفاده از آنها برای تولید روغن‌های روان‌کننده، ژله‌های نفتی، موم پارافین و سایر موارد مفید کشف کرد.

تنوع نهایی
استاندارد اویل در بسیاری از صنایع جانبی مانند راه آهن، کشتیرانی، گاز، آهن، مس، فولاد و بانک ها و شرکت های تراست نقش داشت.

همچنین حضور خود را در مناطق غیرمنتظره تر، مانند فروشگاه های عمومی افزایش داد. راکفلر مغازه ها را مجبور کرد تا نفت سفید خود را به تنهایی حمل کنند و به فروشگاه هایی که فقط نفت سفید استاندارد اویل را با قیمت های مصنوعی پایین می فروختند، گوشت، شکر و سایر محصولات را با قیمت های مصنوعی پایین می فروختند، در نتیجه صاحبان مغازه هایی را که سایر مارک های نفت سفید را می فروختند از تجارت خارج کرد. استاندارد اویل نیز برای تبلیغ نسخه خود از رویدادها، داستان هایی را در روزنامه ها منتشر کرد.

ایجاد انحصار
راکفلر رقابت سخت در صنعت نفت را تأثیری ویرانگر می دانست و به طور روشمند شروع به حذف آن کرد. او از سود عمده‌ای برای خرید رقبا استفاده کرد که در یک دوره شش هفته‌ای در سال ۱۸۷۲ به نام «کشتار کلیولند» شروع شد، زمانی که ۲۲ پالایشگاه از ۲۶ پالایشگاه رقیب را با قیمت‌های بسیار پایین خریداری کرد. راکفلر علاوه بر استفاده از ذخایر بزرگ نقدی خود، با سه راه آهن اصلی خدمت به کلیولند معروف به “شرکت بهبود جنوبی” قراردادی محرمانه منعقد کرد.

استاندارد اویل موافقت کرد که محموله‌های نفتی خود را بین خطوط راه‌آهن به مقادیر مورد مذاکره تقسیم کند در ازای این که راه‌آهن نرخ‌های گزافی را از رقبای خود دریافت کند. این شرکت نه تنها برای هزینه حمل و نقل نفت خود تخفیف دریافت می کند. همچنین کاهشی از پول حاصل از نرخ های بالای رقبای خود دریافت می کند. اخبار توافق به بیرون درز کرد و وحشت ایجاد شد و شرکت‌های رقیب از ورشکستگی می‌ترسیدند و برای جلوگیری از نابودی کامل به راکفلر می‌فروشند. به دلیل یک صدا و فریاد، توافق نامه بدون اینکه واقعاً اجرا شود منحل شد.

در سال‌های بعد، پیشنهادات راکفلر برای خرید رقبا معمولاً به آسانی پذیرفته می‌شد، اگرچه او همچنین راه‌هایی برای متقاعد کردن رقبا داشت که شامل اقدامات زیر می‌شد:
خرید تمام بشکه های نفت برای ایجاد کمبود که شرکت های کوچکتر را فلج کرد
خرید زمین برای جلوگیری از ساخت خطوط لوله توسط شرکت های دیگر
سازماندهی جنگ قیمت بین شرکت‌های تابعه کاملاً تحت مالکیت، وادار کردن سهامداران به فروش با ضرر
رشوه دادن مخفیانه به قانونگذاران
محدود کردن تعداد قطارهای موجود برای حمل و نقل با استفاده از روابط نزدیک خود با شرکت های راه آهن
خرید تمام تجهیزات و تامین کنندگان تجهیزات و سپس امتناع از فروش قطعات جایگزین به انبارها

تا سال ۱۸۸۲، استاندارد اویل تقریباً در انحصار تجارت نفت در ایالات متحده بود.

از دست دادن انحصار
دولت با انحصار تقریباً کل استاندارد اویل مخالفت کرد و قانون ضد تراست شرمن را در سال ۱۸۹۰ تصویب کرد تا آن را تجزیه کند.

در پاسخ، تیم حقوقی استاندارد اویل به سرعت تراست را به یک شرکت هلدینگ تبدیل کرد که مانند تراست عمل می کرد اما خارج از تعریف قانونی تراست بود. دولت حمله قانونی خود را بر این اساس تعدیل کرد و در سال ۱۹۱۱ شرکت هلدینگ را دوباره از طریق حکم دادگاه عالی منحل کرد.

استاندارد اویل تحت نظارت دولت به قطعات کوچکتر اما هنوز قابل توجهی تقسیم شد. اگرچه نام‌های آن‌ها در طول سال‌ها تغییر کرده است، شورون ( CVX )، اکسون موبیل ( XOM )، و کونوکو فیلیپس ( COP )، در میان دیگران، همگی دارای شجره‌نامه استاندارد اویل هستند. این شرکت‌ها از مزیت تحقیق و توسعه و زیرساخت استاندارد اویل برخوردار بودند، بنابراین با کاهش فروش نفت سفید در نتیجه اختراع لامپ برق توسط ادیسون، به راحتی به تولیدکنندگان بنزین روی آوردند.

ثروت و بشردوستی
راکفلر که باپتیست معتقدی بود، معتقد بود که خداوند به او توانایی پول درآوردن را عطا کرده است و هیچ تناقضی بین روش‌های تجاری بی‌رحمانه و ایمانش نمی‌دید. در واقع، او فکر می کرد که تقسیم جهان به غنی و فقیر بخشی از برنامه خداوند است. یا به قول خودش: «به نظر می‌رسید که مورد لطف قرار گرفتم و افزایش یافتم، زیرا خداوند می‌دانست که می‌خواهم برگردم و آن را پس بدهم».

و او قطعاً انجام داد. راکفلر پس از بازنشستگی در سال ۱۸۹۶، با اهدای صدها میلیون دلار در سالهای آخر زندگی خود، انرژی خود را به اهداف بشردوستانه اختصاص داد. او همچنین به خاطر حمل نیکل و سکه بر روی بدن خود و توزیع آن بین کودکان مشهور بود. او با کمک پسرش در سال ۱۹۱۳ بنیاد راکفلر را ایجاد کرد تا پس از رفتن او به کار خود ادامه دهد. هنگامی که او در سال ۱۹۳۷ درگذشت، دارایی‌های او معادل ۱.۵ درصد از کل تولید اقتصادی ایالات متحده در آن سال بود (در مقایسه، در سال ۲۰۱۸، ثروت بیل گیتس ۰.۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آن سال بود).

میراث
مطمئناً یکی از میراث اصلی راکفلر قوانین ضد انحصار فدرال و همچنین قوانین تقویت اتحادیه ها است. در طول زندگی او (و پس از آن)، بسیاری از مردم به طور قابل درک، راکفلر را به دلیل ابزارهای رادیکالی که از طریق آن ثروت خود را پرورش می داد، مقصر می دانستند. با این حال، فعالیت های تجاری و خیریه های او برای میلیون ها نفر مفید بوده است. بنیاد راکفلر امروز به دنبال ماموریت اعلام شده خود برای “ترویج رفاه بشریت در سراسر جهان” است.

علاوه بر این، او دانشگاه شیکاگو و دانشگاه راکفلر (در اصل موسسه تحقیقات پزشکی راکفلر) را تأسیس کرد.

میراث او از طریق فرزندانش نیز ادامه یافت. جان دی. راکفلر جونیور، مرکز هنرهای دکوراتیو مشهور راکفلر در منهتن نیویورک را ساخت که تا به امروز محل ادارات کسب و کار است و همچنین مؤسسات محبوبی مانند تالار موسیقی رادیو سیتی و گروه راکتس، اتاق رنگین کمان، ورزشگاه اسکیت روباز، درخت کریسمس بلند سالانه مشهور و استودیوهای تلویزیونی برنامه‌های شنبه شب زنده و تونایت شو را در خود جای داده است.

نوه او، نلسون الدریچ راکفلر، به مدت چهار دوره فرماندار جمهوری‌خواه ایالت نیویورک بود و همچنین به عنوان چهل و یکمین معاون رئیس‌جمهور آمریکا تحت ریاست جمهوری جرالد فورد خدمت کرد. علاوه بر این، او سه بار برای کسب نامزدی ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه تلاش کرد.

 

پیشینه جان دی. راکفلر چه بود؟
جان دی. راکفلر در سال ۱۸۳۹ در شرایط متوسطی به دنیا آمد، پسر یک فروشنده روغن مار دوره گرد که خود را پزشک می نامید و همسر بسیار مذهبی و منظمش را که او را در کلیسای باپتیست بزرگ کرد. خانواده در نهایت در حومه کلیولند، اوهایو مستقر شدند، جایی که جان دبیرستان را رها کرد و در سن ۱۶ سالگی اولین شغل خود را پیدا کرد که به عنوان حسابدار کار می کرد. او سپس به دلیل گسترش تولید نفت در غرب پنسیلوانیا در اوایل دهه ۱۸۶۰، تصمیم گرفت به تجارت نفت برود.

چه مدت نفت استاندارد به عنوان یک انحصار وجود داشت؟
راکفلر، همراه با همکارانش ساموئل اندروز و هنری ام. فلاگلر، استاندارد اویل را در سال ۱۸۷۰ تأسیس کردند. طی دو سال، شرکت انحصار پالایش نفت در منطقه کلیولند را داشت. در سال ۱۸۸۱، این شرکت به عنوان اولین تراست در نوع خود سازماندهی شد و به آن اجازه داد با ساخت یا خرید خطوط لوله نفت و سایر زیرساخت‌ها به سرعت گسترش یابد. تا سال ۱۸۸۲، انحصار مجازی تجارت نفت در ایالات متحده بود

 

دولت فدرال با این وضعیت مخالفت کرد و کنگره قانون ضد تراست شرمن را در سال ۱۸۹۰ تصویب کرد تا استاندارد اویل را تجزیه کند. نبردی متوالی آغاز شد که در نهایت دولت در حکم دادگاه عالی در سال ۱۹۱۱ پیروز شد. بنابراین، استاندارد اویل اساساً به مدت ۱۹ سال به عنوان یک انحصار ملی وجود داشت.

میراث جان دی. راکفلر چیست؟
راکفلر در سال ۱۸۹۶ از تجارت بازنشسته شد و زندگی خود را وقف بشردوستی کرد. او در طول زندگی خود صدها میلیون دلار به امور خیریه اهدا کرد و به همراه پسرش جان جونیور بنیاد راکفلر را برای ادامه این کار پس از مرگش راه اندازی کرد، که هنوز هم انجام می دهد. او دانشگاه شیکاگو و دانشگاه راکفلر را تأسیس کرد. با این حال، راکفلر و شرکت استاندارد اویل نیز مسئول قوانین ضد انحصار و قوانین تقویت اتحادیه ها بودند، البته نه به خواست خودشان.

خط پایانی
میلیاردر جان دی. راکفلر هم مورد تحسین و هم منفور بود، اما نمی توان از اهمیت او به عنوان بنیانگذار اصلی انحصار نفت استاندارد و یک بشردوست در سطح جهانی جلوگیری کرد. میراث او امروز به لطف کار بنیاد راکفلر و همچنین مؤسسات مستمری که او تأسیس کرد مانند دانشگاه شیکاگو و دانشگاه راکفلر (که در ابتدا به عنوان مؤسسه تحقیقات پزشکی راکفلر شناخته می شد) ادامه دارد. یک تاجر بی‌رحم که به رقبای خود هیچ رحمی نداشت، او هنوز به‌عنوان یکی از ثروتمندترین مردان دنیای مدرن، شخصیت بزرگ وال استریت و یکی از قدرتمندترین مردان تاریخ در رتبه‌بندی قرار می‌گیرد.