تفاوت شکر برزیلی با ایرانی چیست؟

۱۷ مرداد ۱۴۰۱

آمار بازدید : 1389

هلدینگ گوهر نوش  تلفن:   ۰۹۱۲.۰۹۸.۴۰۶۰

صادرات و واردات انواع شکر ایرانی، شکر برزیلی ،شکر هندی و شکر تایلندی و…

 

هیچ فرقی بین شکر ایرانی و شکر برزیلی وجود ندارد

شکر همیشه شکر است. در واقع یک اصطلاح عمومی برای کربوهیدرات های متبلور متشکل از ساکارز با نسبت های پایین‌تر فروکتوز و لاکتوز است.

ایران با وجود اینکه یکی از مهدهای تولید نیشکر بوده است (پادشاه افسانه ای، جمشید در عید نوروز به طور تصادفی نیشکر را کشف کرد. هنگامی که متوجه شد چقدر خوشمزه و شیرین است، دستور تولید آن را داد.)

 

امروزه تقریباً نیمی از شکر تولیدی از چغندر قند حاصل می شود ( ایران تا اوایل دهه پنجاه هم شکر چغندر و هم شکر نیشکر تولید می کرد. چغندر قند یک محصول آبی است و بیشتر در خراسان (۴۵%)، فارس، اصفهان و آذربایجان کشت می‌شد.)

 

با اینحال، پس از استخراج و پالایش، محصولات به دست آمده یکسان هستند. درست مانند نمک طعام، مهم نیست ساکارز از کجا تهیه می شود، در برزیل، چین یا ایران.

علت این است که از نظر شیمیایی این دو محصول یکسان هستند. شکر سفره ای تصفیه شده (Refined table sugar) ساکارز خالص و متبلور است، دقیقاً به همان روشی که نمک خالص به سادگی کلرید سدیم است. ساکارز به طور طبیعی در عسل، خرما و شیره درخت افرای قندی یافت میشود، اما بیشترین غلظت ساکارز در نیشکر و چغندر قند یافت میشود. فرآیند تصفیه، گیاه اصلی را بی ربط می کند زیرا ساکارز به طور کامل از کارخانه تولیدکننده آن استخراج می شود.