بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آمریکای لاتین

۱۳ آذر ۱۴۰۲

آمار بازدید : 767

آرژانتین، برزیل، کلمبیا، مکزیک و ونزوئلا بر تولید نفت آمریکای لاتین تسلط دارند. این کشورها بیشترین تولید کل منطقه را بر عهده دارند و در صحنه بین المللی غولهایی هستند که به عنوان برخی از تولیدکنندگان برتر نفت در جهان رتبه بندی می شوند. فهرست زیر ارقام تولید پنج تولیدکننده پیشرو نفت هر منطقه و جزئیات مربوط به صنعت نفت هر کشور را ارائه می دهد.

 

نکات کلیدی
آمریکای لاتین خانه بسیاری از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت است.

مکزیک، برزیل و آرژانتین بیشترین تولید نفت در منطقه را به خود اختصاص داده اند.

درصد زیادی از نفت برزیل که بالغ بر ۲.۹ میلیون بشکه در روز است توسط پتروبراس تولید می شود.

ونزوئلا با بیش از ۳۰۳ میلیارد بشکه بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارد.

ونزوئلا و کلمبیا چهارمین و پنجمین تولیدکنندگان بزرگ نفت در آمریکای لاتین هستند.

۱. برزیل

برزیل حدود ۲.۹ میلیون بشکه در روز تولید می کند و دهمین کشور بزرگ تولید کننده نفت در جهان است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، بیش از ۹۰ درصد از تولید نفت برزیل از میادین نفتی در آب های عمیق خارج از ساحل استخراج می شود. علاوه بر این، برزیل نزدیک به ۱۳ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت دارد که پس از ونزوئلا، دومین کشور بزرگ در آمریکای لاتین است.

 

برزیل تقریباً ۱.۶ میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند. بخش حمل و نقل یک سوم کل مصرف انرژی در کشور را تشکیل می دهد که منبع بیشترین تقاضا برای نفت در برزیل است.

 

Petroleo Brasileiro SA، همچنین به عنوان Petrobras شناخته می شود، با بیش از ۲ میلیون بشکه در روز و بیش از ۷۰ درصد از تولید نفت برزیل، بزرگترین تولید کننده نفت در برزیل با اختلاف قابل توجهی است.

 

۲. مکزیک

مکزیک روزانه نزدیک به ۱.۸۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند که نسبت به گذشته کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش تولید از میادین نفتی در حال بلوغ است. از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰، مکزیک تولید نفت خود را بالای ۳ میلیون بشکه در روز حفظ کرد. در حالی که مکزیک جایگاه خود را به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت خام در آمریکای لاتین حفظ می کند، به یک واردکننده خالص محصولات پالایش شده، عمدتاً بنزین و گازوئیل تبدیل شده است.

صنعت نفت مکزیک در انحصار شرکت دولتی نفت و گاز Petroleos Mexicanos است که به نام پمکس نیز شناخته می شود.

 

اصلاحات صنعت در سال ۲۰۱۴ به امید جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر برای معکوس کردن کاهش تولید در کشور آغاز شد، اما این اصلاحات نتوانست علاقه بسیاری از سرمایه گذاران را جلب کند.

۳. آرژانتین

آرژانتین روزانه ۸۲۰,۰۰۰ بشکه نفت تولید می کند که سومین تولیدکننده بزرگ نفت در آمریکای لاتین است. ذخایر شیل Vaca Muerta (گاو مرده) آرژانتین یکی از بزرگترین ذخایر در جهان است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۶ به ۱ میلیون بشکه در روز برسد. با این حال، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده انتظار دارد تولید نفت تا دسامبر ۲۰۲۳ به ۹۰۹,۰۰۰ برسد. با افزایش نرخ تولید نفت، این احتمال وجود دارد که آرژانتین تا قبل از سال ۲۰۲۶ به ۱ میلیون بشکه در روز برسد.

 

۴. ونزوئلا

ونزوئلا حدود ۶۷۰,۰۰۰ بشکه نفت در روز تولید می کند. تولید در سال های اخیر نسبت به دو دهه قبل کاهش یافته است، زمانی که تولید روزانه در حدود ۲.۵ میلیون بشکه در نوسان بود که بالاترین رقم بیش از ۳.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۱۹۹۷ بود.

کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای توسط شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی پترولئوس د ونزوئلا، SA (PdVSA) منجر به ادامه کاهش فعالیت‌های شرکای خارجی در بخش نفت می‌شود و ضررهای تولید نفت خام را به طور فزاینده‌ای فراگیر می‌کند. با وابستگی شدید ونزوئلا به نفت؛ صنعت و اقتصاد کشور احتمالاً به انقباض ادامه خواهد داد و تورم سرسام‌آور حداقل در کوتاه‌مدت عامل اصلی باقی خواهد ماند.

 

Petroleos de Venezuela SA در سال ۱۹۷۶ بلافاصله پس از ملی شدن صنعت نفت تأسیس شد. در دهه ۱۹۹۰ اصلاحاتی برای آزادسازی صنعت انجام شد، اما بی‌ثباتی سیاست از آن زمان به‌ویژه پس از روی کار آمدن هوگو چاوز رئیس‌جمهور در سال ۱۹۹۹ یک امر عادی بوده است.

 

در سال ۲۰۰۶، چاوز سیاست هایی را ارائه کرد که مستلزم مذاکره مجدد در مورد سرمایه گذاری های مشترک موجود با شرکت های نفتی بین المللی بود. اپراتورهای بین المللی موظف شدند حداقل ۶۰ درصد از هر پروژه را به پترولئوس د ونزوئلا اعطا کنند. بیش از ده‌ها شرکت بین‌المللی، از جمله شورون و رویال داچ شل، به این درخواست‌ها موافقت کردند. عملیات ونزوئلای دو شرکت -Total SA و Eni SpA- پس از شکست مذاکرات ملی شد. دیگر شرکت‌های بین‌المللی، از جمله Exxon Mobil Corporation و ConocoPhillips Co تصمیم گرفتند به زودی از ونزوئلا خارج شوند.

 

ونزوئلا بیش از ۳۰۳ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت دارد که بزرگترین ذخایر در جهان است.

۵. کلمبیا

کلمبیا تنها کمتر از ۷۷۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می کند. این کشور متحمل کاهش تولید شده است و تولید را از بیش از ۸۰۰,۰۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۱۰ کاهش داده است. طبق گزارش EIA، سطوح اخیر منعکس کننده مسائل زیرساختی ناشی از حملات به خطوط لوله و میادین نفتی کلمبیا از سال ۲۰۱۹ است.

صنعت نفت و گاز کلمبیا توسط Ecopetrol SA، یک شرکت دولتی نفت و گاز و تنظیم کننده صنعت کنترل می شود. در بوگوتا، اکوپترول بیش از ۶۷۹,۰۰۰ بشکه نفت در روز تولید می کرد که تقریباً ۸۸ درصد از تولید کلمبیا است.

 

کدام کشور آمریکای جنوبی بیشترین نفت را دارد؟

ونزوئلا دارای بیشترین ذخایر اثبات شده نفت در آمریکای جنوبی است که بیش از ۳۰۳ میلیارد بشکه تخمین زده می شود.

 

آیا آمریکای جنوبی ذخایر نفتی دارد؟

ونزوئلا بزرگترین ذخایر اثبات شده را دارد و پس از آن برزیل، آرژانتین، اکوادور، پرو، مکزیک و کلمبیا قرار دارند.

 

آیا آمریکای جنوبی سرشار از نفت است؟

آمریکای جنوبی مقدار قابل توجهی نفت دارد و با گذشت زمان ذخایر بیشتری کشف می شود. به عنوان مثال، کانسار Vaca Muerta در سال ۲۰۱۰ بیشتر مورد بررسی قرار گرفت و کشف کانسار بزرگ شیل در سال ۲۰۱۱ به بورس اوراق بهادار بوئناس آیرس گزارش شد.